razzeltrazzel

Direktlänk till inlägg 12 september 2010

Veckan som gick

Av Mia - 12 september 2010 17:58

Det har varit fullt upp i veckan. Gunilla var ju på Mälarbåten och kom tillbaka i tisdags. Kanonförkyld och feber, så det var bara för henne att åka hem och lägga sig. Hon har legat däckad sedan dess så vi får se om hon jobbar i morgon. Själv klarade jag mig väl inte från förkylning, men väldigt lindrigt. Lite hes och snorig. Men jag har kört med echinagard, alvedon och bisolvon. Så jag tror jag "motat Olle i grind". Men jag var ju tvungen att jobba i onsdags då. Men det var nog lika bra för det har varit jättemycket att göra på jobbet, så man har varit helt slut när man kommit hem.

I onsdags åkte jag i alla fall upp till klubben och tränade lite. Hann vara med på budföringen och han tjuvade som vanligt. Sedan blev det lite kommendering utav Donald men bita i koppel som vanligt.

Jag hade ju anmält till lägre spår i Nynäshamn och för första gången hade jag hoppats på att bli bortlottad. Men så tänkte jag att jag kan ta det som träning på nya marker.

I lördags var jag och dömde lägre spår i Eskilstuna. 15 hundar var till start och 11 kvar till lydnande. Det kändes jättebra att döma denna gång. Går ju inte att komma ifrån att man är lite nervös i bland.

En av tävlandena var Annica Lymar som sitter i rullstol. Har alltid undrat hur det skulle vara att döma ett sådant ekipage. Men det var helt otroligt. Att man kan få en hund att gå så snyggt bredvid rullstolen. Det var nästan bara 10:or rakt igenom. Och det var inte bara jag som visade dom. Man måste beundra henne hon gör det om och om igen.

Såg en annan hund också som var jättetrevlig att titta på, en schäferhane från Rapports kennel.

6 stycken uppflyttningar blev det i alla fall denna dag.


Efter tävlingens avslut åkte jag till Rusta och köpte lite belysningslampor att sätta ute i trädgården sådana som laddar av solljuset. Och så en pytteliten dammsugare till husvagen.

Efter det så blev det avfärd till Sorunda och min moster och morbror. Skulle natta över hos dom eftersom jag skulle till Nynäshamn och tävla idag. Det tar ju bara 15 minuter att åka.

Det började med spåren som vanligt. Påsläppet gick bra 10:a. Själva spåret var riktigt roligt, men med en hund som ligger på som Razzel så är det förenat med livsfara att gå på berg, skrevor, stenar, kvistar och gud vet allt. Så vi missade också tre pinnar. När vi kom tillbaka till klubben så gick jag ut på plan och tränade lite. Dels för att han skulle få bekanta sig med den och jag ville även kolla hans humör. Men det började på en gång - och då var det dessutom ingen som kommenderade - bita i kopplet, sa till honom, bita på mina armar och "bröst". Nä det kändes inte bra   . Så jag var verkligen i valet och kvalet hur jag skulle göra. Pratade med domarna och dom sa "ska du inte pröva i alla fall"? Så okey då.  Vi började med budföring. Jag ställde mig bakom stugan tills det blev vår tur. Razzel går ju igång annars när det springs och skjuts. Så när det blev vår tur var han "lite" lugnare. Men skenet bedrog. Startgnäll när han lämnade mig. Och uppoffrande skall hos mottagaren. MEN han tjuvade inte   6,5 + 7. Så blev det dags för platsliggning och redan när vi var på väg till vår plats så började han "skrika" så jag sa att jag avstod platsen. Ville inte ge honom den chansen att dra iväg så fort första skottet brann av.   Så är det så dags för lydnad. Ställer upp och hinner inte ens ta ett steg innan han börjar bita i kopplet. Så jag säger tack och hej. Men ska du inte gå lite för att lösa upp det? Sa tävlingsledaren. Så jag försöker få loss kopplet ut mun på honom ..... Det går till slut och så börjar vi promenera, men samma visa igen. Nä nu blir det inte mer för mig. Jag bryter.

Och nu har jag bestämt att det inte blir några mer tävlingar för Razzels del.   Känns jättetråkigt. Men det går ju inte att fortsätta så här när det dessutom escalerar hela tiden. Han har ju aldrig brytt sig om skott tidigare.

Kommer väl i alla fall att försöka lägga spår och köra uppletande med honom. Det går ju liksom inte bara att lägga honom på hyllan.


Någon kamera hade jag inte med i helgen lite svårt att fota när man dömer och tävlar.


Tjingeling   


Mia

 
 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

12 september 2010 22:47

Men vad tråkigt att han dummar sig så när du kör lydnaden. Kan förstå att det inte är kul alls verkligen :(
Med lite tur så kanske gossen lugnar ner sig om några år och då kan ni ju fortsätta att träna och tävla :)

http://heratorpetsvinja.webs.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 18 juli 2011 10:10

Denna sida uppdateras inte längre, då Greta har fått en egen blogg    och min prins Razzel inte finns bland oss längre      Tjingeling      Mia ...

Av Mia - 23 april 2011 19:10

Ja det blir ju inte så mycket träning för mig och Greta men lite var vi i alla fall med på träningshelgen som var på klubben 16-17 april. Ett 30-tal var med på lördagen och ca 20 på söndagen. Jag lottade in oss i olika grupper och så cirkulerade ...

Av Mia - 16 april 2011 19:26

Ja nu tog Bloggplatsen emot resterande bilder. Så här kommer ett kollage igen      Vi tragglar vidare med spåret   Ser nästan ut som hon spårar   Lite godis hjälper till   Ett steg till   Åh, där ligger leksaken ...

Av Mia - 16 april 2011 17:41

Hej! Nu kommer här lite utlovade bilder på Greta. Vi var på klubben i onsdags kväll och "tränade" lite. Tog en del kort och några kommer här.   Måste ju visa att öronen har ställt sig upp   På tomten med ett löv i munnen   Usch...

Av Mia - 13 april 2011 22:03

Min vackra Prins   Har varit utan dator ett par dagar och tänkte idag lägga ut en del nya bilder på Greta! Men tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig. Idag fick min stora lilla Prins sluta sitt liv.    Att det har varit något fel ...

Ovido - Quiz & Flashcards