razzeltrazzel

Alla inlägg under april 2010

Av Mia - 25 april 2010 20:11

Trodde väl aldrig att det skulle dra ut på tiden så här!   Askmolnet! I torsdags började det dock ställas till rätta igen. Men det har varit en hemsk vecka med inställda flyg och att försöka få hem folk från olika delar av världen. Vårt kontor har nog drabbats lindrigt ändå tror jag. Fick in en person från Detroit som också kom hem. Likaså fyra stycken från Manila. Sedan hade vi några från Shanghai men där kom planet iväg som planerat. Så jag har jobbar hela veckan var inte ledig i onsdags som jag brukar. Så nu på måndag hoppas jag att man kan ägna sig åt saker som blivit liggande. Ja jag har ju inte gjort så mycket annat i veckan så det har inte blivit något bloggande. I onsdags skulle jag ju ha åkt ut till spårmarkerna och gått mina spår en gång till,men det blev inget av med det. Så det kändes lite som på vinst och förlust i lördags när vi hade elitspår hemma. Men det gick bra. Jag fick ut spåren som jag skulle. Sedan på uppletandet så stod jag och bakdömde lite, tränade inför dagens domardebut i högre spår. När det var klart i skogen så skulle jag snitsla om mina två elitspår till högre spår. Ja det var lättare sagt än gjort, när man aldrig gått dom som högre spår. Första spåret gick dock bra medans andra var lite svårare. Och jag kom ju helt fel först så jag fick gå tillbaka en bit och snitsla om. Men kom i alla fall ut på vägen på fel ställe. Ringde Bertil och sa det. Nä du skall åt höger spåret är ca 300m för kort. Ja det var bara att backa igen och vinkla höger. Ja då kom jag ju ut där jag skulle.    Men idag fick Gullevi i alla fall gå av tidigare - det stod en skogsmaskin i vägen. Typiskt!


Så idag var det min tur att döma. Första högrespåret att döma for mig. Tyvärr blev det bara tre hundar kvar av sex, så det blev en mjukstart kan man säga. Men jag tyckte det gick bra om jag får säga det själv. Var inte heller speciellt nervös, trots att det var på hemmaplan. Annars kan det ju finnas så många "domare" i publiken.   Efter vi var klara tog jag ut Razzel på plan och körde lite fritt följ. Bara med godis och beröm. Pip var det ju men ändå ganska bra. Bara att fortsätta så. Åkte hem och dammsög och torkade golv. Vi får en inneboende nästa vecka så man var ju tvungen att få undan halva hunden som låg i alla hörn.

Har inte tagit några kort denna vecka även om jag hade kameran med igår. Lars-Åke tog dock några på Maja och Razzel.


Nyfiken Maja på köksbordet.

 

Visst är hon fin?

 

Titta så fina vänner vi är!

 

Undrar hur det är där ute? Dom där fåglarna ser intressanta ut.

 

Inte världens bästa bild kanske!

 

Den här var bättre.

 

Tittut. Ser ni Razzel i hörnet?

 

Mattes blommor är så spännande.

 

Ja så mycket mer har jag inte att berätta. I morgon är det sista gången på gympapasset. Synd! Men vi kanske hoppar på nästa aktivitet. Vi får se. På tisdag skall jag nog försöka ringa lite domare. Skickar mail och frågar om dom kan döma, men får ju inga svar. Måste kanske vara tydlig med att jag vill ha svar oavsett dom kan eller inte!?

 

Tjingeling för denna gång    

 

Mia

Av Mia - 18 april 2010 19:16

Först måste jag ju beklaga mig lite. Snacka om att det har varit stökigt på jobbet torsdag och fredag. Jag säger bara askmoln!!   Vem har varit med om något liknande. Hela luftrummet stängs! Bara telefonsamtal om att komma hem med andra färdmedel än flyg. Det här är värre än när det är strejk. Då är det i alla fall bara ett flygbolag man behöver oroa sig för. Men dom flesta är i alla fall förstående, det är ju säkerheten det handlar om. Sedan finns det ju dom som undrar om man vågar flyga i juni! Nu hoppas vi i alla fall att det ska öppnas upp succesivt. Men man kan inte vara säker.

Gunilla på jobbet har varit enastående som åkte in i lördags och hjälpte några kunder. Och även haft kontakt i dag söndag med en kund.

Vad har då jag gjort?

Jo i lördags hade vi IPO information på klubben. Kristoffer Ullerud berättade lite om IPO, BSL och BHP. Lite om regler och utförande. Maja hans fru visade ett IPO-spår och lite skydd. Vi var 24 stycken som kom och lyssnade och hade en hel del frågor. Alla - tror jag - var jättenöjda. Det gick också bra att pröva på lite bitövningar. Vilket några gjorde.


Maja har selat på Kiro med en börsesele. (Hoppas det stavas så)

 

Kiro spårar.

 

Ett IPO spår är ju mycket ett "lydnadsspår" hunden ska gå i spårkärnan hela tiden för högsta betyg.

 

En inkallning.

 

Hunden ska ju sätta sig framför föraren för att sedan snabbt komma in fot till vänster sida.

 

Tre olika stora träapporter.

 

I denna tävlingsform har man bara träapporter i olika vikter.

 

Kristoffer försöker få fatt i en CD.

 

Vi grillade också hamburgare och bjöd deltagarna på.

 

Här är det Dexxon som Kristoffer försöker väcka till liv.

 

 

Och det går ju bra!

 

Jag vill, jag vill!

 

Den där ser rolig ut!

 

Äntligen fick jag bita!

 

Ett riktigt bett blev det också.

 

Nu är det Egos tur. Sur eller?

 

Undrar vad Ego spanat in?

 

Hej å hå, "klumpe" i luften.

 

Lite småfet tyckte Kristoffer om Ego.   

 

 

Men ett bett blir det i alla fall.

 

Anna Har jämt sjå att hålla Ego.

 

Ego's matte Madeleine har ju skadat ryggen i en bilolycka så det är ju inte så bra att hålla på med sådant här då.

Tur det finns hjälpredor.

 

 

Nu är det lilla Liztas tur att pröva på att bita.

 

Kristoffer börjar med en trasa.

 

Men nu blev det på riktigt. Vilket fullbett!


Nu är det Nevas tur. Inte första gången eller?   

 

Neva på väg in i ett bett.

 

Lilla Röja 5 månader.

 

Valptrasa till Röja också.

 

Matte Carina tycker jag är så duktig.

 

Å en bebisbitstock! Kul tyckte Röja.

 

 

Gullevi tittar på när Kristoffer försöker få igång Ante. Maja håller i.

 

Men släppa vill han inte!!

 

Men det går att "lura" alla.

 

När vi var klara åkte jag ut till våra spårmarker. Ska ju gå spår på lördag så jag måste ju provgå ett par gånger. Gick ett spår med Bertil för vi var tvugna att lägga ut ett par bräder över ett dike annars var det risk för plurr. Sedan gick jag spår nummer två och då la jag ut apporter åt Razzel, tänkte han skulle få gå det spåret sedan. Medans det blev lite liggetid på spåret körde jag ett uppletande med Razzel. Hade en ovallad ruta. Bra eller inte, nja han spårade ju runt först, men vindade även in apporterna.

Spåret fick bara ligga ca 45minuter. Lite tråkigt att sitta i skogen själv och vänta. Razzel var ju het på gröten som vanligt. Det gick väldigt fort kan jag säga. Det var lite tapp här och där. Men han är väldigt tydlig när han tappar spåret och hittar det igen. Han markerade alla apporeter utom en också.

Men han var trött efter det!

Sedan åkte vi hem och han fick mat. Jag duschade och kollade på datorn lite. Sedan blev det framför TV:n innan jag la mig skapligt. Skulle ju upp tidigt i morse för att åka iväg på tävling med Razzel.

 

Halv fem ringde klockan. Lite trött var man allt. Men ut och rasta och äta frukost. Sedan bar det iväg.

Körde via Skogstorp, där denna lite ovanliga skylt satt.

 

Har nog sett den förrut, men lite rolig är den.

 

Samling var klockan sju på klubben men jag var väl där ungefär halv sju. Så jag gick ut och kissade Razzel lite och sedan gick jag ner på plan för att han skulle få bekanta sig med den.

Efter lottning var det direkt ut i skogen.

 

Spänd väntan på vår tur.

 

Syns det att det är hundbilar eller...?!

 

Jag hade spår nummer åtta. Så kvart i nio var det vår tur att släppa på. Razzel gjorde ett jättefint spårpåsläpp 10-10. Han är alltid duktig där. Peppar, peppar. Sedan bar det iväg. Hej å hå vad det går. Missade första pinnen (tror jag) men sedan markerade han alla, nej en fick jag plocka upp som låg precis framför ett nedfallet träd. Slutet tog han också och vi gick runt på ca 15 minuter.    Puh!

 

Sedan åkte vi tillbaks till klubben. Det skulle bli platsliggning och budföring. Han verkade ganska lugn när vi skulle lägga plats. Men på första skottet kom han som skjuten ur en kanon.   

Men han låg så fint vid min sida tills platsliggningen var slut. Efter det var det budföring. Han sprang som en galning inga problem. Fick 9,5 för lite sega sättanden. Inget att säga om.

Sedan blev det lite väntan för sista startande fick åka och få ett omspår.

Jag gick och tittade lite på uppletandet för elitsök hundarna.

 

Det finns en terv där!

 

   Bonnie klar med uppletandet.

 

 

Vid 12 var det så dags för lydnaden. Han låg avslappnad vid min sida medans vi väntade på vår tur. Men skenet bedrar.    På linförigheten så bet han i kopplet och var allmänt "bråkig" jag sa till honom en gång. Poängen var ju ändå förstörd. Framförgåendet gick skapligt. Läggande under gång. Han lägger sig ju inte riktigt ner. Stel som en pinne. Inkallning, ja nästa perfekt. Krypet avstår vi. Apportering inget att säga om tassar vid apporten och tugg. Hoppet ut okey men slår i tillbaka och gnäller. Ja som ni förstår så blev det ingen uppflyttning.

Tog lite fotografier på dom andra som blev uppflyttade.

 

Domare och tävlingsledare.

 

Och så tackas det.

 

Kolla in snygga tjejen! 


Sedan bar det hemåt. Åkte och hämtade Lars-Åke vid Biskopskvarn. Han hade varit uppe i Nacka på bouleting och årsmöte i Svenska Bouleförbundets regi.

 

Vi tvättade bilen när vi kom hem.

 

Sedan lite i magen och så tog jag en promenad med Razzel.

 

Nä, nu ska det vara slut med tävlandet för ett tag. Skall gå tillbaka till skratch med Razzel så får vi se om det hjälper. Spår och uppletande ska jag naturligtvis köra. Men lydnaden börjar vi om med. Vet inte om detta hjälper men jag ska försöka ge det ett halvår eller så.

Om någon hör mig säga tävling. Ge mig en snyting!

Hm, känns som jag sagt det förrut.   

 

Nä nu ska jag nog deklarera. Eller i morgon.

 

Tjingeling till nästa gång   

 

Mia

 

 

 

 

 

Av Mia - 14 april 2010 22:05

Det blir bara en kortis idag. Och inga bilder. Åkte till Katrineholm igår för att träna på platsliggning med skott. Döm om min förvåning   det fanns inte en själ där. Jo Els-Marie, men tyvärr ingen skottlossning. Blev bara en vanlig platsliggning. Så jag åkte vidare till Flen och körde lite lydnad där. Men det blev så jäkla kallt. Ikväll "stressade" jag upp till klubben när jag kom hem för att hinna med platsliggningen med skott. Men dom hade varit så snälla   så dom väntade tills jag kom upp. La Razzel plats och gick bara ifrån honom ett par meter. Men ingen tendens till att gå upp. Skönt! Kan det i lördags bara ha varit en tillfällighet? Hoppas det. Körde även lite apportering och läggande under gång. Sedan gick jag linförighet, och jag gick och jag gick. Faktum var att han lugnade ner sig mer och mer med mindre bitande i kopplet. Kanske får köra så där ett tag. Körde även ett hopp som gick bra. Lite sneda sättanden men jag vill inte bråka just nu. På lördag har vi IPO/BSL förevisning och information på klubben. Det ska blir intressant.

Mer info kommer i en senare blogg.


Nä nu blir det snart natta.


Tjingeling   

Mia

Av Mia - 11 april 2010 18:50

Ger ju färdighet heter det ju. Ja ibland kan man undra. Var på klubben igår och tränade lite grand. Först lite för mig själv och sedan med andras ögon på mig. Dom andra ögonen sa att det såg jättebra ut när jag körde själv, men jag känner det som att jag inte vet var han befinner sig på linförigheten. Tidigare tittade han ju upp på mig och då kände jag att han var med. Men nu har jag ruckat på det bara för att slippa förväntan så mycket och då känns det inte som han är med alls, men det är väl bara att vänja sig. När jag sedan tränade med andra ögon på mig så gick det väl skapligt. Men han har börjat med sega och slarviga sättanden. "Han verkar lugn" sa Reigna, ja det är en jäkla skillnad sedan jag kastrerade honom. Nästan för lugn, kan ni tänka er?    Och man får vara sparsam med berömmet annars kommer pipet på en gång.


Igår kväll var Carina, Micke och Angela här och vi skulle käka lite och spela Sequens. Micke och Angela var lite sena för dom hade varit med dottern hos läkaren. Sedan när Patrik hade släppt av dom ringde han efter ett par minuter och sa att bilens oljelampa lyste. Så Carina skjutsade Micke till Patrik och det visade sig vara värre än så. Motorn lät förskräckligt. Så dom fick bogsera bilen till Sköldinge och sedan komma tillbaka. Men vi andra började käka av smörgåstårtan Angela hade med sig. Vi var döhungriga. Sedan tog vi en liten bit till när Micke och Carina kom tillbaka. Efter maten spelade vi några vändor Sequens och sedan satt vi och snackade. Tiden bara rann iväg. Klockan ett bröt dom upp. Och Carina skulle skjutsa Micke och Angela till Sköldinge och sedan hem, hon var inte i säng förrän klockan två. Och vi som skulle upp tidigt idag för att åka till Katrineholm och träna. Men det gick bra att komma upp och inte var man så farligt trött heller.

Vi började med uppletande. Jag var jättenöjd även om han släppte föremålen lite innan han kom fram till mig. Men full fart ut på alla skick.


Det fick bli en gammal bild.

 

Hade ingen kamera med idag.....    Ja, jag vet. Klantigt!

Efter uppletandet så fikade vi. Ja vi var ganska många därför tog det lite tid.

Sedan körde vi platsliggning med skott. Razzel var ganska lugn när jag la honom, gnällde lite när jag gick iväg. Så på första skottet händer det. Han kommer som skjuten ur en kanon.   Vad händer? Jag går i alla fall tillbaka med honom och så kommer skott två när vi är på väg tillbaka, ingen reaktion. Lägger ner honom igen och han försöker gå upp. Men när jag säger åt honom att ligga kvar så gör han det utan problem. Jag vet inte vad som hände, men en teori är att han blev orolig av att en annan hund låg och gnällde och viftade på svansen. Inte åt honom men jag tror han uppfattade det som oroligt i alla fall. Sedan körde vi en budföring med skott och inga problem. Det är ju inte skotten utan det måste ha varit något annat. 

Vi körde i alla fall lite lydnad med också. Det är jättebra att träna med andra ibland och inte bara med dom man brukar träna med, dom ser lite andra saker. Tex på läggandet under gång, som tidigare varit ett av Razzels bästa. Nu lägger han sig inte direkt han blir liksom stel som en pinne och går inte ner med armbågarna. Maria sa åt mig att varje gång så sa jag ligg när jag hade högerfoten framme?! Pröva säg när vänsterfoten är framme. Och ja, det gick lite bättre. En annan sak som jag inte tänkt på är att inför ett moment - hoppet i detta fall - så går jag fram och ställer mig i position och smeker och pratar med Razzel. Ja det blir ju en förväntan att nu ska vi göra något och så kommer pipet. I stället för att smeka och prata efter att ett moment är klart. Värt att pröva i alla fall.

När vi åkte hem så stannade vi till på klubben och körde en platsliggning med skott igen. Vi var två hundar, samma som var med i Katrineholm. Och samma sak händer på första skottet. Jag lägger tillbaka honom och går iväg en bit. Andra skottet kommer och jag ropar ligg till Razzel och han sjunker ihop, men han var på väg att sticka. Sedan låg han på tre skott till.

Så nu blir det intensivträning på detta nästa vecka. Inte roligt att råka ut för en vecka innan tävling.

Efter träningen åker jag hem och fixar lite mat till Lars-Åke och mig. Sedan ställer vi oss på terassen och njuter av solen lite grand.

Ikväll blir det inte sent kan jag säga.

 

Måste ju berätta att misse Maja var ute för första gången i påskas. Med sele på. Fotade med mobilen, men har inte lyckats få bilden till datorn ännu. Den kanske kommer.

 

I morgon blir det inget bloggande. Först styrelsemöte i bouleföreningen sedan ett gympapass.

 

Tjingeling till nästa gång   

 

Mia

 


Av Mia - 7 april 2010 21:48

Ja nu är jag här igen. Blir bara en kortis idag. Jobbade i tisdags. Lite jobbigt att jobba en dag för att vara ledig igen. Men, men   

Igår hade vi möte med tävlingssektorn på klubben. Först var det tävlingsmöte för spårtävlingarna och sedan TS-möte. Jag åkte dit direkt efter jobbet. När jag åker från station så tycker jag att bilens växlar beter sig lite konstigt   det är svårt att få i någon växel. Men jag hade ju 2:an i så jag fortsatte att köra på den. Kom i alla fall fram till klubben. Väl där så tittar man i motorhuven och Ralf kommer fram och konstaterar att det läcker bromsolja från växellådan. Det var så att när vi köpte bilen så sa säljaren att håll koll på den där burken för den måste ni fylla på olja minst en gång i veckan. Så Lars-Åke hade kollat och i söndags var den full. Men nu var den tom. Bredvid fanns en annan burk med olja - som var full - så genast trodde jag att Lars-Åke tittat på fel burk. Ja min man är inte så teknisk när det gäller bilar så man fick ju genast onda aningar.   Sorry darling! När vi var klara med mötet så bad jag Sonja hänga på efter mig så jag skulle kunna ta mig till Statoil och köpa olja. Jo jag kom dit. Och fyllde på olja men inte fungerade det. Kopplingen tog inget alls. Snabbt ringde man pappsen, han är ju gammal bilmek. "Trampa ner kopplingen några gånger" var rådet jag fick. Har du tur så kan luftfickan försvinna. Hmm, jag trampade och trampade men inte hade jag någon tur. Jamen då kan du lufta via en liten "nippel". Och hur lätt var den att hitta när man inte visste hur den såg ut!? Det var inget annat än att ställa bilen kvar på Statoil och så skjutsade Sonja hem mig. Tack!

Idag på morgonen gick vi upp onödigt tidigt för att åka och kolla in bilen och se om "Berra's" kunde hjälpa till. Hmm, jo efter lite påtryckning kunde han väl tänka sig det utan att vi behövde boka tid en vecka frammåt.  Han luftade kopplingen (det var den lille nippeln som jag trodde det var) och så fungerade bilen igen. Men nu skulle han ta hem en slavcylinder och byta ut så vi skall förmodligen slippa sådana här missöden i fortsättningen.



Toyota Coralla årsmodell -88

 

Sedan for jag till Katrineholm för "mammo". Och tillbaka till Flen för att träna lydnad och uppletande. Vi körde platsliggning med skott idag. Inga problem. Lydnaden gick faktiskt riktigt bra också. Och uppletandet, ja gör han så här på tävling då blir det bra. Fyra skick, fyra föremål och ut och in som en kanon. Kattmat är gott!   

 

Sedan åkte jag hem och lagade lite mat. Vi skulle till Eskilstuna för Lucas fyllde 3 år. Lars-Åkes barnbarn. (Och mitt lite grand i alla fall).

 

Lucas och Tilda tittar på TV

 

Linslusen vill inte vara med på bild.

 

Nix, försök inte.

 

Tilda däremot ställer alltid upp.

 

Lucas hade fått en batteridriven bil av mamma och pappa.

 

Jaha så åkte vi hem igen. Tänkte inte åka upp till klubben ikväll eftersom jag tyckte det blev lite sent. Men Carina hade lite problem med tävlingsprogrammet, så jag åkte upp och vi redde ut det. Sedan fick Razzel och Röja springa av sig lite.

Det var allt för denna gång.

 

Tjingeling  

Mia

Av Mia - 5 april 2010 16:46

Ja, så kändes det i alla fall när man vakande i morse och fick se detta ymniga snöfall. Tur att påskhelgen i övrigt har varit kanon.

Ja, i veckan som varit har det inte hänt så mycket. Därför har det heller inte blivit några inlägg. I tisdags var jag på kurs i Solna. Avstämningskurs. Tyckte att detta kändes som bortkastad tid,    då jag har full koll på våra biljetter som vi säljer och ställer ut. Det var dock tur att dom sista två timmarna innehöll lite små nyheter, som visserligen inte hade med avstämning att göra men som var matnyttiga ändå.

Onsdag var jag ledig som vanligt. Gick in avslappnad tyckte jag och skulle köra linförighet. Razzel tyckte annorlunda. Han var hur uppskruvad som helst och hade bara förväntningar på - kongen. Nu har jag sagt till mig själv att den får ALDRIG komma fram på lydnadsträning eller efter uppletande. Och ni som tränar med mig slå något hårt i huvudet på mig om jag inte följer detta.   

Platsliggningen gick i alla fall jättebra. Likaså uppletandet. När vi var klara så la jag in anmälningarna till tävlingarna från USB-minne till tävlingsprogrammet och även betalningar. Det fungerade utmärkt.

Torsdagen var det halvdag på jobbet. Fast jag jobbade i alla fall sju timmar. 08.00-15.00 utan lunch. Vi stänger egentligen två på affärsresor. Sedan åkte jag till Bilia i Eskilstuna och hämtade pappas sommardäck. Därefter till Tobias och hämtade honom, han skulle komma hem över påsk. På långfredagen kom Magnus, Jonas och Tilda över på lite påsklunch. Tyvärr bara ett barnbarn med då Lucas var sjuk och Ebba var med mamma. Hade gjort köttbullar, vilket jag normalt bara brukar göra till jul. Men det får nog bli lite oftare det är ju godare.

På lördagen kom min moster och morbror ner från Stockholm. Det var ju så fint väder så tog en promenad med det samma när dom kom.   


Annette och Lars-Åke poserar.

 

Göran och Razzel har gjort dom sällskap.

 

Visst syns det att våren är på väg.

 

Vårt gärde, ny fågelsjö för Canadagäss?

 

Dom tvåbenta över gärdet är Göran och Lars-Åke.

 

Bra med budföring.

 

Razzel i full karriär tillbaka.

 

Härligt med krokusen i full blom.

 

Snödroppar.

 

Det börjar ta sig vid husknuten.

 

Tur det finns lite snö kvar så man kan vila ut och bli ren.

 

Koll åt alla håll.

 

Efter promenaden gick vi in och jag började med maten. Oxrullader med cornichoner, morot, lök och rökt fläsk. Gräddsås och pressad potatis till det. Mums!

 

Kvällsol från vardagsrumsfönstret.

 

Razzel gillar att koppla av i soffan.

 

Uttrycksfullt.

 

Moster och jag satt i soffan och pratade och drack vin medans Tobias och "gubbarna" tittade på Millenium "Flicka som lekte med elden". Jag skulle se reprisen.

På söndagen gick Lars-Åke och Göran en promenad innan dom åkte hem.

Vid två-tiden kom pappa och Mili förbi, på väg från Göteborg. Han skulle hämta sina sommardäck och så åt vi lasagne.

Det var ju fortfarande jättefint väder så jag tog en promenad med Razzel runt sjön.

 

I stället för stegen?

 

Lite knöligt är det.

 

Som att vända på en 5-öring.

 

Nu är vi på väg åt rätt håll igen.

 

Mycket vatten är det överallt.

 

En begynnande majbrasa.

 

Gamla kruthuset, sett från bron vid slottet.

 

Razzel pustar ut efter promenaden.

 

Det gick ju bara inte att gå in en sån' här härlig dag. Man ville bara vara ute hur länge som helst. Såg att fåglarna skitat ner vid stora ingången så jag passade på att tvätta där.

 

Vårt lilla rådjur.

 

Ser ni Maja i fönstret? Och alla flugorna.

 

Tyvärr är det lika mycket flugor inne som ute. Damsugaren kommer väl till pass.

 

Innan jag gjorde rent.

 

Våra fina hundgårdar. Hoppas jag kan använda dom i sommar.

 

Han lever på stor tass min Razzel.

 

Razzel springer efter ett ben som husse kastat iväg.

 

Släpper jag inte i första taget.

 

Man får posera från alla håll.

 

Kasta då husse!

 

Nu sitter jag ju, nästan!

 

Idag måndag hade jag gett mig den på att jag skulle ut och spåra. Skulle till Sköldinge och kolla in ettan spår till tävlingen på samma gång. Ringde markägaren först för att förvarna om tävlingarna om tre veckor. Och tur var väl det. För dom skulle fälla en del träd just där, så det är väl frågan om det går att använda. Kom i alla fall dit och gick ut spåret, ett elitspår. Nu blev det nog lite längre eftersom det är lite svårare att se hur man brukar gå när det ligger snö på backen. Det började i alla fall bra. Var bara lite lätt snö i början. Sedan blev det mer och mer för att på slutet vara nästan 30-40 cm. Det är dessutom öppen plats men jag tror det ligger lite lägre därför har det inte smältit bort så mycket. Det tog i alla fall 30 minuter att gå och då snitslade jag inte. Puh!   

Smakade gott med kaffe när jag kom tillbaka.

 

 

Så här såg det ut i början.

 

Och på vägen, men där gick ju inte spåret.

 

Jag väntade inte på att spåret skulle bli en timme gammalt. Lite tråkigt att vänta när man är själv. Så jag selade på Razzel efter ca 45minuter. Han gick på spåret bra. Men sedan strulade det lite. Vet inte om han var för "rörig" i skallen eller om det var svårt i backen upp. I alla fall så fick han fäste sedan och det rullade på. Lindrigt sagt. Tur att första apporten kom ganska snart. Hade öppnat en påse kattmat som belöning - det är så gott. Som hade ramlat i fickan   ni vill inte veta vad ja sa.

Skickade på Razzel på spåret igen och nu gick det klockrent. Men så kom vi fram till första vinkel. Tror inte att det var vinkel som var problemet det måste ha varit underlaget. För han gick över flera gånger utan att få fäste. Det var ju lite snösörja, vet inte om det är svårare än snö eller barmark. Men jag gick fram lite i spåret och visade på, då gick det bättre. Han var jätteduktig hela spåret. Stannade vid alla apporterna och tur var väl det så man fick hämta andan emellanåt. Han plöjer fram! Och jag har ont i händerna efteråt. Jag snor ju spårlinan runt händerna för att hålla emot. När vi kom till slutet så fick han sin älskade kong. Och detta är enda gången han ska få kongen som belöning, förutom när vi kastar den hemma. I spåret är det faktiskt inga problem att ha den med sig. Han vet att den finns där men plöjer vidare efter varje apport.

När vi väl kom till slutet var jag helt färdig. Tur man inte har dåligt hjärta.     Fick ett sms från Ann-Margret med en liten valp. Orkade knappt svara.

Men Razzel var inte trött, han letad efter kongen som jag kastat iväg. Det var i alla fall bra att veta att han orkar gå ett spår. Har ju inte spårat sedan i höstas. Och även om konditionen är bra så blir han ju lite tröttare i skallen av att spåra. Men jag är helnöjd.

 

Några nyanser rödare än vanligt!

 

Inte lätt att fotografera sig själv. Bjuder på detta!

 

Snart är det dags för motionspass nummer två. Det är ju måndag och gympakväll i kväll. Få se om man kan gå i morgon.

 

Skall försöka, men lovar inget att jag skall bli bättre på att blogga i veckorna.

Jag vill ju inte få "skäll" igen   

 

Ha det bra och

Tjingeling till nästa gång

 

Mia   

Ovido - Quiz & Flashcards