razzeltrazzel

Alla inlägg den 29 november 2009

Av Mia - 29 november 2009 17:39

I går åkte jag upp till Nacka för att göra ett sista försök i år att få ett första pris i Lydnads II:an. Hade ju tänkt jag skulle testa med att få ner honom i varv och i en bättre balans (läs=svansföring ) Men så drar jag startnummer ett är det inte typiskt. Det blev ju i stort sett ingen nerladdning. Men konstigt nog så var han lugn när vi gick in för platsliggning och han låg som en gud.  Men så kom vi in för lydnaden och då var allt som vanligt igen. Han studsade och nafsade på fria följet, blev bara en femma. Läggandet under gång tyckte jag han la sig snabbt men han hade tydligen inte lagt sig ner på en gång. Femma. så inkallning med ställande som han gör så bra. Idag var det racet direkt till matte. Nolla. Så rutan som han också kan så bra. Där skickade man mot rutan men det är också mot det ställe vi gömnt oss på platsliggningen. Om man nu skall komma med undanflykter. Men i alla fall så tackade jag för mig och bröt. Så var det roliga slut.

Så jag ringde moster som bor i Nacka och åkte upp och fikade hos dom ett tag. Jag hade anmält till Nacka av en annan orsak också och det var att hälsa på farmor som bor i Minneberg. Hon är 98 år och bor själv. Hon gör det mesta själv hemma, städar och bakar. Men i höstas var första gången som hon inte tvättade fönstren själv. Det gjorde hennes son. Dom hade sagt till henne att nu får det vara nog med att kättra på stegar. Jo jag är ju lite yr tyckte hon. Mat får hon numera från ett servicehus. Men det är synd att hon hör så illa så det är svårt att föra en konversation. Men det var i alla fall roligt att träffa henne, det blir ju inte så ofta. Hade inte heller kameran med mig denna dag, så det blir tyvärr inga bilder.


Idag var första dagen på inomhusträningen i ridhuset. Men först skjutsade jag Lars-Åke till boulehallen. Dom skulle spela KM i singel idag. Fick frågan om jag ville vara med och spåra i Eskilstuna, men kunde inte då jag var tvungen att även hämta Lars-Åke. Så efter att ha varit i Sparreholm med honom åkte jag upp till klubben och skulle hämta lite koner till ridhuset. Ett hinder skulle agility ta med idag när dom ställde ut sina hinder. Men så tyckte jag att jag var lite tidigt så jag städade ur TS-facket innan jag åkte iväg. Stannade till på BP:s och köpte gravljus. Sedan gjorde jag stopp i Öjaskogen och la ett spår till Razzel. Tänkte att blir det inget i Eskilstuna får jag väl köra ett själv här. Men nu hade jag kameran med mig. Det var visserligen förenat med livsfara att gå här visade det sig. Dom hade tagit ner så mycket ris och allt låg kvar i skogen . Jag kom så småning om bort från det och in i lite bättre skog.


Så här såg det ut den första biten.

 

 

Sedan lite mer sten.

 

 

Nu är vi inne på lite finare mossa. Vilken spökskog, det var ju sån dimma idag.

 

 

Lite mer trollskog.

 

 

Så blev det lite annat underlag igen.

 

 

Var bara tvungen att ta den här bilden. Men man fångar ändå inte riktigt det man tänkt.

 

Nu bar det iväg till ridhuset. Vi skulle vara 11 i min grupp, men det var bara fyra som kom. När jag kom fram så upptäckte jag att jag glömt konerna på klubben. Ja man ska inte göra två saker samtidigt. Vi tränade lite individuellt. Jag gick mest med Razzel. Vänster svängar, dubbel vänster lite språng och så fick jag skälla på honom för att han höll på att nafsa på språngmarchen. Michela skall tävla I:an med sin nya tik nästa helg så jag körde igenom henne en gång. Det såg riktigt bra ut, men det är ju det där med störningen. Det som man inte tränar på så ofta. Sedan körde vi en platsliggning. Jag tog ut Razzel ifrån bilen och då var han pipig igen. Men lugnade ner sig. Sedan kommenderade Michaela mig och hon bara pratade på och jag gjorde som jag ville. Något som jag inte tänkt på var att vid varje kommendering hon gjorde så ryckte det i Razzel. Kan det vara förväntan eller att han inte är så förtjust i folk? I alla fall så kommer jag att köra så här i vinter och inte tänka tävla. Så om någon hör mig säga tävla så slå nåt hårt i huvudet på mig.

När vi var klara så "lurade" jag med mig Michaela att kör lite uppletande med mig. Och tur var väl det, för när jag skulle köra spåret upptäckte jag att jag inte fått med mig spårsele och lina så jag fick låna en av henne. Så är det när man inte har någon bur ännu och fått ordning på alla grejor. Spåret gick i alla fall bra, han hade inga problem att gå över allt riset. Matte däremot dratta på arslet och slog i benet precis under knät. Ont gjorde det . Razzel slarvade dock lite med pinnarna.

Sedan gick vi och gjorde i ordning en uppletanderuta. Jag började med Razzel. På väg till rutan spårade han hela vägen. Så jag får nog göra som Michaela sa. Förbereda honom lite innan jag går i rutan, så han vet vad som komma skall. Han plockade i alla fall in fyra föremål även om det inte var lika bra fart som det brukar vara. Sedan körde Michaela Viggo på ett par föremål och även lilla Qach fick ett par skick. Hade ju haft kameran i bilen men glömt att ta ut den så då fick det bli ett par bilder på bilarna och Qach 


Michaelas och min bil.

 

Hasseman's Qach 15 månader.

 

Lyckades få henne och stå still för en bild till.

 

Nu skulle Michaela åka till klubben och köra lite lydnad med Viggo och jag åkte upp till graven och tände ett ljus. Sedan åkte jag till klubben och hämtade konerna som jag glömt tidigare. Efter det blev det handla och pizza med hem.

 

Hej då till nästa gång.

Ovido - Quiz & Flashcards