razzeltrazzel

Direktlänk till inlägg 19 december 2009

Julmarknad på Liseberg

Av Mia - 19 december 2009 21:30

Ja ambitionen var ju att skriva i bloggen i tisdags när vi kom hem från Göteborg, men då fick man rusa till tandläkaren. En tand gick sönder i söndags. Sedan skulle jag till Eskilstuna och lite glöggkväll hos Jessica men det var ju sån't jädrans väder så det var bara dumt att åka iväg. Så det blev julpyssel i stället. Ställde fram julsaker och juldukar.

Trodde jag kunde bakdatera bloggen men se det gick inte så nu kommer allt på en gång.

I söndags åkte jag och Lars-Åke till Göteborg. Efter att ha lämnat Razzel hos Anna och Roger på Bronäs Hundpensionat, så åkte vi till Gunilla och lämnade Maja. Det var ju från Gunilla jag fick Maja förrut. Sedan tillbaka in till Flen och parkera bilen. Tåget var i tid och bytet i Katrineholm gick bra. Fick ju en bok av sonen i födelsdagspresent, Dan Browns senaste. Så den läste jag hela tågresan ner.

Hade bokat rum på Grand Hotell Opera i Göteborg.


Så här såg rummet ut.

 

Skulle ha in en bild från toaletten också men den gick inte att vända rätt.   

När vi hade checkat in så gick vi ut på stan och in i Nordstan. Vi skulle ju handla juklapppar, men eftersom det var söndag så var det ganska mycket folk så vi rekade bara lite. Sedan gick vi ut på stan och gick en sväng.  

Åter på rummet funderade vi på vad vi skulle äta. Det blev som Lars-Åke ville. Kinamat. Han älskar kinamat och det kan väl vara gott ibland. Det fanns en kinakrog i kvarteret bredvid så vi gick dit. Det var väl så där kan jag tycka. Det godaste var friterad banan med sirap och glass. 

Efter det gick vi tillbaka till hotellet och tittade på TV och jag läste vidare i min bok.

Hade satt klockan på halv nio på måndag morgon. Skönt med sovmorgon.  Efter frukost gick vi ut och handlade juklappar. Vi var även och tittade på ett nytt objektiv till kameran skulle vara roligt att kunna ta lite mer bilder på håll. Men vi bestämde oss för att vänta. Jag åker säkert ner till Göteborg på något möte i vår så då kan jag eventuellt köpa det då.

Nu var det dags att gå till Liseberg, det var ju lite det vi hade åkt ner för.


Avenyn i dagsljus

 

 

Liten skridskobanan vid avenyn.

 

 

Lars-Åke var och pinkade så jag fotade lite "fina" affärer i storstan'.

 

 

Innan insläpp på Liseberg.

 

 

Då var vi insläppta.

 

 

Ingen bra kvalite på bilden, men vill ju visa renarna och bordern som vallade.

 

Kan ju säga att bilderna som jag tagit i mörker inte är dom allra bästa. Man måste ju hålla still kameran så länge. Men jag lägger ut dom i alla fall så man får ett hum om hur det ser ut.

 

Man skulle kunna tro att det är snö.

 

Ingången som går upp till fritt fall. Nu var det utställning där uppe.

 

En skidbacke i ställe för flumride.

 

Vacker träd.

 

Det var otroligt mycket ljus. Undrar hur många lampor det gått åt?

 

En vy över Liseberg.

 

Sagoslottet.

 

Nu börjar det mörkna.

 

En del av julmarknaden.

 

Mer ljus.

 

Här hamnade renarna sedan.

 

Den snurrade runt. Glad jag fick en så bra bild i alla fall.

 

Dålig kvalité. Men ni kanske får en uppfattning i alla fall.

 

Rulltrappan upp till utställningen.

 

Skridskobanan på Liseberg.

 

Ja som sagt, dålig kvalité.

 

Å inte var denna bild bättre.

 

Ja nu bar det hemmåt till hotellrummet. Jag frös så förbaskat. Det var egentligen inte så kallt, men mina tår var kalla. Kändes som jag hade bomull under tårna. När vi kom tillbaka till hotellet så ställde jag mig i duschen i säkert en kvar i varmt vatten. Gud så skönt!   

I kväll gick vi på en tapasrestaurang som heter Manana (Manjana), har varit där med jobbet en gång så jag ville att Lars-Åke skulle få prova på. Det är SÅ gott. Dadlar med bacon som är stekta. Mmmmmm. Och inte är det dyrt heller. Gick på drygt 500:- för oss båda och då drack jag vin och Lars-Åke öl.

Efter det gick vi tillbaka till hotellrummet. Tittade lite på TV och jag läste. Sovmorgon på tisdagen också. Frukost och så upp och packa för hemfärd.

När vi kom till station visade det sig att vårt tåg var ca 20 minuter försenat. Tåget norrifrån som skulle vända i Göteborg var sent pga oväder. Så när vi kom till Katrineholm så hade vår anslutning gått och vi fick sitta och vänta i en timme. Kul   

Väl hemma var det bara att fort hämta Razzel och sedan åka hem och packa ur. Och snabbt iväg till Malmköping och tandläkaren. 10 minuter senare och 870:- fattigare hade jag en hel tand igen.

Ja så var det bara att åka hem så sakteliga. Och som sagt julpynta lite.

Nu skriver jag inget mer ikväll, för då orkar ingen läsa.   

Mer kommer i morgon.

 

Tjingeling!


 
 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

20 december 2009 00:45

Fina bilder från Lisseberg, en del i alla fall :p Trodde du hade hamnat i någon snödriva och inte kunnat ta dig upp eftersom det var så länge sen du bloggade :) Får hoppas på bättre uppdateringar nu då när du kommit hem.

Kram!!!

http://heratorpetsvinja.webs.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 18 juli 2011 10:10

Denna sida uppdateras inte längre, då Greta har fått en egen blogg    och min prins Razzel inte finns bland oss längre      Tjingeling      Mia ...

Av Mia - 23 april 2011 19:10

Ja det blir ju inte så mycket träning för mig och Greta men lite var vi i alla fall med på träningshelgen som var på klubben 16-17 april. Ett 30-tal var med på lördagen och ca 20 på söndagen. Jag lottade in oss i olika grupper och så cirkulerade ...

Av Mia - 16 april 2011 19:26

Ja nu tog Bloggplatsen emot resterande bilder. Så här kommer ett kollage igen      Vi tragglar vidare med spåret   Ser nästan ut som hon spårar   Lite godis hjälper till   Ett steg till   Åh, där ligger leksaken ...

Av Mia - 16 april 2011 17:41

Hej! Nu kommer här lite utlovade bilder på Greta. Vi var på klubben i onsdags kväll och "tränade" lite. Tog en del kort och några kommer här.   Måste ju visa att öronen har ställt sig upp   På tomten med ett löv i munnen   Usch...

Av Mia - 13 april 2011 22:03

Min vackra Prins   Har varit utan dator ett par dagar och tänkte idag lägga ut en del nya bilder på Greta! Men tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig. Idag fick min stora lilla Prins sluta sitt liv.    Att det har varit något fel ...

Ovido - Quiz & Flashcards