razzeltrazzel

Direktlänk till inlägg 5 april 2010

Upp som en sol och ner som en pannkaka

Av Mia - 5 april 2010 16:46

Ja, så kändes det i alla fall när man vakande i morse och fick se detta ymniga snöfall. Tur att påskhelgen i övrigt har varit kanon.

Ja, i veckan som varit har det inte hänt så mycket. Därför har det heller inte blivit några inlägg. I tisdags var jag på kurs i Solna. Avstämningskurs. Tyckte att detta kändes som bortkastad tid,    då jag har full koll på våra biljetter som vi säljer och ställer ut. Det var dock tur att dom sista två timmarna innehöll lite små nyheter, som visserligen inte hade med avstämning att göra men som var matnyttiga ändå.

Onsdag var jag ledig som vanligt. Gick in avslappnad tyckte jag och skulle köra linförighet. Razzel tyckte annorlunda. Han var hur uppskruvad som helst och hade bara förväntningar på - kongen. Nu har jag sagt till mig själv att den får ALDRIG komma fram på lydnadsträning eller efter uppletande. Och ni som tränar med mig slå något hårt i huvudet på mig om jag inte följer detta.   

Platsliggningen gick i alla fall jättebra. Likaså uppletandet. När vi var klara så la jag in anmälningarna till tävlingarna från USB-minne till tävlingsprogrammet och även betalningar. Det fungerade utmärkt.

Torsdagen var det halvdag på jobbet. Fast jag jobbade i alla fall sju timmar. 08.00-15.00 utan lunch. Vi stänger egentligen två på affärsresor. Sedan åkte jag till Bilia i Eskilstuna och hämtade pappas sommardäck. Därefter till Tobias och hämtade honom, han skulle komma hem över påsk. På långfredagen kom Magnus, Jonas och Tilda över på lite påsklunch. Tyvärr bara ett barnbarn med då Lucas var sjuk och Ebba var med mamma. Hade gjort köttbullar, vilket jag normalt bara brukar göra till jul. Men det får nog bli lite oftare det är ju godare.

På lördagen kom min moster och morbror ner från Stockholm. Det var ju så fint väder så tog en promenad med det samma när dom kom.   


Annette och Lars-Åke poserar.

 

Göran och Razzel har gjort dom sällskap.

 

Visst syns det att våren är på väg.

 

Vårt gärde, ny fågelsjö för Canadagäss?

 

Dom tvåbenta över gärdet är Göran och Lars-Åke.

 

Bra med budföring.

 

Razzel i full karriär tillbaka.

 

Härligt med krokusen i full blom.

 

Snödroppar.

 

Det börjar ta sig vid husknuten.

 

Tur det finns lite snö kvar så man kan vila ut och bli ren.

 

Koll åt alla håll.

 

Efter promenaden gick vi in och jag började med maten. Oxrullader med cornichoner, morot, lök och rökt fläsk. Gräddsås och pressad potatis till det. Mums!

 

Kvällsol från vardagsrumsfönstret.

 

Razzel gillar att koppla av i soffan.

 

Uttrycksfullt.

 

Moster och jag satt i soffan och pratade och drack vin medans Tobias och "gubbarna" tittade på Millenium "Flicka som lekte med elden". Jag skulle se reprisen.

På söndagen gick Lars-Åke och Göran en promenad innan dom åkte hem.

Vid två-tiden kom pappa och Mili förbi, på väg från Göteborg. Han skulle hämta sina sommardäck och så åt vi lasagne.

Det var ju fortfarande jättefint väder så jag tog en promenad med Razzel runt sjön.

 

I stället för stegen?

 

Lite knöligt är det.

 

Som att vända på en 5-öring.

 

Nu är vi på väg åt rätt håll igen.

 

Mycket vatten är det överallt.

 

En begynnande majbrasa.

 

Gamla kruthuset, sett från bron vid slottet.

 

Razzel pustar ut efter promenaden.

 

Det gick ju bara inte att gå in en sån' här härlig dag. Man ville bara vara ute hur länge som helst. Såg att fåglarna skitat ner vid stora ingången så jag passade på att tvätta där.

 

Vårt lilla rådjur.

 

Ser ni Maja i fönstret? Och alla flugorna.

 

Tyvärr är det lika mycket flugor inne som ute. Damsugaren kommer väl till pass.

 

Innan jag gjorde rent.

 

Våra fina hundgårdar. Hoppas jag kan använda dom i sommar.

 

Han lever på stor tass min Razzel.

 

Razzel springer efter ett ben som husse kastat iväg.

 

Släpper jag inte i första taget.

 

Man får posera från alla håll.

 

Kasta då husse!

 

Nu sitter jag ju, nästan!

 

Idag måndag hade jag gett mig den på att jag skulle ut och spåra. Skulle till Sköldinge och kolla in ettan spår till tävlingen på samma gång. Ringde markägaren först för att förvarna om tävlingarna om tre veckor. Och tur var väl det. För dom skulle fälla en del träd just där, så det är väl frågan om det går att använda. Kom i alla fall dit och gick ut spåret, ett elitspår. Nu blev det nog lite längre eftersom det är lite svårare att se hur man brukar gå när det ligger snö på backen. Det började i alla fall bra. Var bara lite lätt snö i början. Sedan blev det mer och mer för att på slutet vara nästan 30-40 cm. Det är dessutom öppen plats men jag tror det ligger lite lägre därför har det inte smältit bort så mycket. Det tog i alla fall 30 minuter att gå och då snitslade jag inte. Puh!   

Smakade gott med kaffe när jag kom tillbaka.

 

 

Så här såg det ut i början.

 

Och på vägen, men där gick ju inte spåret.

 

Jag väntade inte på att spåret skulle bli en timme gammalt. Lite tråkigt att vänta när man är själv. Så jag selade på Razzel efter ca 45minuter. Han gick på spåret bra. Men sedan strulade det lite. Vet inte om han var för "rörig" i skallen eller om det var svårt i backen upp. I alla fall så fick han fäste sedan och det rullade på. Lindrigt sagt. Tur att första apporten kom ganska snart. Hade öppnat en påse kattmat som belöning - det är så gott. Som hade ramlat i fickan   ni vill inte veta vad ja sa.

Skickade på Razzel på spåret igen och nu gick det klockrent. Men så kom vi fram till första vinkel. Tror inte att det var vinkel som var problemet det måste ha varit underlaget. För han gick över flera gånger utan att få fäste. Det var ju lite snösörja, vet inte om det är svårare än snö eller barmark. Men jag gick fram lite i spåret och visade på, då gick det bättre. Han var jätteduktig hela spåret. Stannade vid alla apporterna och tur var väl det så man fick hämta andan emellanåt. Han plöjer fram! Och jag har ont i händerna efteråt. Jag snor ju spårlinan runt händerna för att hålla emot. När vi kom till slutet så fick han sin älskade kong. Och detta är enda gången han ska få kongen som belöning, förutom när vi kastar den hemma. I spåret är det faktiskt inga problem att ha den med sig. Han vet att den finns där men plöjer vidare efter varje apport.

När vi väl kom till slutet var jag helt färdig. Tur man inte har dåligt hjärta.     Fick ett sms från Ann-Margret med en liten valp. Orkade knappt svara.

Men Razzel var inte trött, han letad efter kongen som jag kastat iväg. Det var i alla fall bra att veta att han orkar gå ett spår. Har ju inte spårat sedan i höstas. Och även om konditionen är bra så blir han ju lite tröttare i skallen av att spåra. Men jag är helnöjd.

 

Några nyanser rödare än vanligt!

 

Inte lätt att fotografera sig själv. Bjuder på detta!

 

Snart är det dags för motionspass nummer två. Det är ju måndag och gympakväll i kväll. Få se om man kan gå i morgon.

 

Skall försöka, men lovar inget att jag skall bli bättre på att blogga i veckorna.

Jag vill ju inte få "skäll" igen   

 

Ha det bra och

Tjingeling till nästa gång

 

Mia   

 
 
Angie

Angie

6 april 2010 09:44

Skoj att det gick så bra i spåret :D !!
Det finns inget bättre än när man är stolt & helnöjd med sitt lilla hjärtegryn !!
Härliga bilder på fin Razzel & härliga vyer !!
Kramizar !!

http://www.angieorex.se

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

7 april 2010 00:52

Vad härligt med lite spår, fast låter inge vidare att Razzel ligger på så. Du får väl ta med en till som håller i linan. Borde ju inte orka dra två stycken genom skogen ;)
Mycke härliga bilder du tagit också :) Låter lysande att du tänker skärpa dig med bloggandet, men glöm inte kameran då.
Behöver man verkligen några gympa pass när du har Razzel. Verkar snarare som om du skulle behöva gå på lite styrketräning, ha ha.

Sköt om dig.
Kram!!!

http://heratorpetsvinja.webs.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 18 juli 2011 10:10

Denna sida uppdateras inte längre, då Greta har fått en egen blogg    och min prins Razzel inte finns bland oss längre      Tjingeling      Mia ...

Av Mia - 23 april 2011 19:10

Ja det blir ju inte så mycket träning för mig och Greta men lite var vi i alla fall med på träningshelgen som var på klubben 16-17 april. Ett 30-tal var med på lördagen och ca 20 på söndagen. Jag lottade in oss i olika grupper och så cirkulerade ...

Av Mia - 16 april 2011 19:26

Ja nu tog Bloggplatsen emot resterande bilder. Så här kommer ett kollage igen      Vi tragglar vidare med spåret   Ser nästan ut som hon spårar   Lite godis hjälper till   Ett steg till   Åh, där ligger leksaken ...

Av Mia - 16 april 2011 17:41

Hej! Nu kommer här lite utlovade bilder på Greta. Vi var på klubben i onsdags kväll och "tränade" lite. Tog en del kort och några kommer här.   Måste ju visa att öronen har ställt sig upp   På tomten med ett löv i munnen   Usch...

Av Mia - 13 april 2011 22:03

Min vackra Prins   Har varit utan dator ett par dagar och tänkte idag lägga ut en del nya bilder på Greta! Men tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig. Idag fick min stora lilla Prins sluta sitt liv.    Att det har varit något fel ...

Ovido - Quiz & Flashcards